alweer bijna 2 maanden in Brazilië! - Reisverslag uit Araxá, Brazilië van Laura Bas - WaarBenJij.nu alweer bijna 2 maanden in Brazilië! - Reisverslag uit Araxá, Brazilië van Laura Bas - WaarBenJij.nu

alweer bijna 2 maanden in Brazilië!

Door: Laura Bas

Blijf op de hoogte en volg Laura

17 September 2014 | Brazilië, Araxá

Hoihoi allemaal,

" Ik had laatst op een feestje met een heel leuk meisje gezoend, ik had haar op whatsapp gevraagd met hoeveel jongens ze die avond gezoend had, ze zei 13. Dat vond ik best wel een tegenvaller, want ik had er maar 6."
- mijn neefje Thiago (14 jaar)

Wat gaat de tijd snel! Ik ben alweer bijna 2 maanden in Brazilië en er is inmiddels al heel veel gebeurd.
Zo heb een 1,5 meter lange slang geaaid, heb ik twee keer buikgriep en een groene lip gehad, heb ik vrienden gemaakt & ben ik op een familie feestje geweest waar meer dan 200 man was(!)

Ik schrijf dit vanuit mijn huis, het is hier nog geen 3 weken lente en het is elke dag wel rond de 32-35 graden. Lekker warm dus. Kleding met mouwen draag ik al niet meer, want zodra ik langer dan 10 minuten buiten loop heb ik alweer zweetvlekken, dus ik heb het maar bij topjes zonder mouwen gehouden. Er is alweer zoveel gebeurd sinds mijn laatste post, ik heb soms echt gaten in mijn geheugen omdat ik toch best veel meemaak. Ik zal beginnen bij mijn buikgriep. Ik vermoed dat de eerste keer buikgriep kwam doordat ik iets had gegeten wat niet helemaal goed was, ik weet niet precies wat het was, ik vermoed een gebakken ei, omdat we dat thuis bijna nooit eten en mijn maag er niet zo goed op reageerde. Deze buikgriep duurde maar 2 dagen dus dat viel mee. Precies een week later ging ik met mijn mama naar de federal police (daar moet je je binnen 30 dagen melden, want als je vermist raakt sta je daar ingeschreven. We gingen samen heen, maar ik moest alleen met de bus terug. Dat was een lange zit, want de busrit duurde 2 uur, en ik moest ook nog is 2 uur op de bus wachten. Mijn moeder had een cursus van haar werk in een andere stad, vandaar dat we niet samen terug konden. Ik moest dus op het bustation wachten (terwijl er van alle kanten bedelaars op me afkwamen dat vond ik echt niet leuk.) en mijn mama had bij een lokaal tentje wat te eten voor me besteld. Nou dat heb ik geweten. De volgende dag had ik buikpijn niet normaal. Ik was er echt goed ziek van. Ik kon niks normaal eten zonder enorme buikpijn te krijgen en te rennen naar de wc. de buikgriep duurde best lang, en op de 3e dag was ik zo futloos en energieloos dat mijn moeder vond dat we medicijnen moesten halen, omdat het niet goed ging. ( Ik was typisch nederlands " Nee ik hoef geen medicijnen, komt allemaal wel goed...) Toen we bij de apotheek langs waren geweest voor medicijnen en ik ze in nam voelde ik me eigenlijk een paar uur later gelijk stukken beter. ik kreeg weer energie en honger. 2 dagen later was de buikgriep helemaal over en was ik weer gezond. Ik was hartstikke blij dat ik weer beter was want ik vind het thuis zitten maar niks, ookal ben ik ziek. Maar toen ik mijn kleren aantrok kreeg ik een hele fijne verassing, door de buikgriep was ik in een rap tempo ongeveer 4-5 kilo (!) kwijt geraakt. Zoals ik in mijn vorige post geschreven had is het in Brazilië eigenlijk zonder beweging onmogelijk om niet aan te komen. al mijn broeke zaten weer goed en niet strak, ik keek meteen in de spiegel en toen zag ik dat inderdaad, mijn opkomende buikje was helemaal verdwenen! Wat was ik blij! Dit wilde ik absoluut vasthouden, dus er zat maar een ding op: sporten!

Nou zit ik in een best sportief gezin, zo gaan mijn ouders 3 tot 4 keer per week naar de sportschool. Ik ga nu altijd mee. Het sporten in Brazilië is best wat pittiger, want hoewel mijn inzet qua sport in Nederland echt minimaal is (zo ging ik alleen hardlopen als ik wilde afvallen omdat het bijna zomer was en een bikini wilde dragen) sport ik nu hard en veel. Die 3x in de week dat ik in de gym ben loop ik eerst 35 minuten hard op zo'n band, totdat er op mijn scherm staat dat ik 4,5 km hardgelopen heb daarna moet ik altijd even snel water drinken want ik ben dan best duizelig (komt door de warmte, savonds is het daar nog 23 graden.). Daarna ga ik altijd nog even 20 tot 30 minuten spinnen met mijn moeder (dan wel iets rustiger als de groep, ik denk dat ik dat niet verder toe hoef te lichten.) Als ik dan nog energie heb dan ga ik nog mijn armspieren trainen, zodat het nog een beetje in verhouding blijft. De sportscholen in Brazilië zijn heel erg luxe zo heeft de sportschool waar ik heen ga eigen voetbal,handbal,tennis&volleybal velden, daarnaast ook nog een heel groot zwembad en ook een bad met glijbanen. De sportschool in Brazilie is een soort van gemeenschap, zo zitten er in de kantine (die natuurlijk buiten is, het voelt ook meer cafe achtig) hele vriendengroepen kaart spelletjes te spelen of rustig bij te kletsen. in de weekenden spelen er bands en is er live muziek. Heel anders dan in Nederland dus. Ook zijn er twee verschillende soorten sauna's. Ik vind het heerlijk om na het sporten als ik toch al bezweet ben nog even een kwartiertje in de sauna te zitten en daarna te gaan douchen en omkleden.De overige 2 dagen in de week dat ik thuis zit, ga ik naar een andere sportschool om daar danslessen te volgen. Al dat sporten loont enorm, ik zie mezelf steeds smaller worden en ik krijg meer energie.

Ik heb ook vriendinnen gemaakt! Wat voelt dat gaaf om vriendinnen te hebben uit een ander land. In mijn klas heb ik een meisje dat als een van de weinige heel goed engels spreekt daarnaast is ze ook nog heel erg behulpzaam. Doordat ze me zo goed en veel helpt zijn we eigenlijk automatisch vriendinnen geworden. Ik ga dan ook weer om met haar vriendinnen, dus zo heb ik inmiddels al wat vriendinnen! Ik vind het super om met ze af te spreken, we gaan meestal naar het centrum ijsjes eten bij het beste ijstentje van Araxa. Helaas kan ik eigenlijk alleen maar op vrijdag en in de weekenden met mijn vriendinnen afspreken omdat Brazilianen door de weeks na schooltijd met van alles bezig zijn. Zo gaan ze na school nog naar andere scholen die gespecialiseerd zijn in vakken, zoals engels aardrijkskunde etc. Het niveau op de middelbare school in Brazilië is dan ook relatief laag, en als je na de middelbare school naar een goede universiteit wilt, moet je een 5 uur (!) lange test maken met 160 vragen. hieruit blijkt of je toegelaten mag worden of niet. Omdat de testen van de goede universiteiten van vrij hoog niveau zijn is het onderwijs wat gegeven wordt op de middelbare scholen te slecht om deze testen te halen, daarom gaan de meeste mensen (eigenlijk bijna iedereen uit mijn klas) na school nog naar andere scholen. Soms wel tot 8u savonds. Ik vind het best pijnlijk om te zien dat ze zo lang naar school moeten gaan en dus relatief gezien weinig vrije tijd hebben, terwijl wij in Nederland veel korter naar school gaan en toch over meer kennis beschikken. Mijn rotary club vertelde dan ook dat het komt omdat de overheid van Brazilië mensen dom te houden, want dan zijn ze beter onder controle te houden. Dat is ook wel iets typisch Braziliaans, ik kan haast geen nationalistischer volk bedenken, overal hangt de Braziliaanse vlag, Brazil is best etc, maar zodra je ze vraagt naar de politiek zijn ze gelijk ontevreden en vinden ze het een slecht systeem. heel corrupt en de leiders profiteren liever zelf dan dat ze het volk laten profiteren. Maar goed ik dwaal af, ook heb ik nog andere vriendinnen waar ik op dit moment het meest mee omga, het zijn ook vriendinnen van mijn zusje die nu in Taiwan zit. Het zijn hele lieve vrolijke meiden en ze nodigen me bijna elk weekend wel uit, ik heb het heel erg naar mijn zin met hun. Zo gaan we vaak film kijken, ijsjes eten, en vooral veel gezellig bij kletsen. Ook heb ik goed contact met een meisje uit mijn stadje dat vorig jaar op uitwisseling naar Denemarken was, zij weet natuurlijk hoe het is. Mijn portugees gaat inmiddels heel goed, ik kan al een aardig gesprek voeren en begrijp al best veel, ik denk dat als ik de taal goed beheers ik nog veel meer vrienden kan maken ( Brazilianen zijn erg geintreseerd in buitenlanders) maar omdat de taal op dit moment nog niet optimaal is ga ik veel om met meiden die ook engels spreken, dat als ik het even niet weet in Portugees ik het ook in engels kan zeggen. Ik praat met mijn vriendinnen overigens zoveel mogelijk portugees.

Zoals jullie in mijn openingszin kon lezen zijn Braziliaanse jongens heel erg gefocust op het versieren van meisjes. Het is voor sommige onderling ook wel een beetje een sport om de meeste meisjes te versieren, en daar hoort zoenen ook zeker bij. Zoenen doe je hier dan ook heel erg snel, terwijl je in Nederland toch meestal wel even eerst een praatje maakt voordat je pas gaat zoenen is het hier ook echt niet raar om na een een begroeting in een bar of feestje het meisje even te gaan zoenen. Dat vind ik best appart. ( Niet alle Brazilianen doen dit natuurlijk, net zoals niet alle nederlanders blowen ;)). Zo luisteren ook veel braziliaanen naar funk muziek ( een soort braziliaanse rap maar dan wel met een beat waarop je goed kan dansen, want dansen is heel belangrijk in Brazilie) met als koning van de funk mister catra, die 24 kinderen heeft bij verschillende vrouwen en ook nog is 4 vaste vrouwen heeft. Volgens mij zien veel Braziliaanse jongens hem hier ook als voorbeeld, wat weer mooi terug slaat op hun hobby om meisjes te versieren. Als holandaise krijg ik dan ook heel veel aandacht hier, of het nou op het vliegveld is, de supermarkt of zelfs de buschaffeur, zodra ze horen dat ik uit nederland kom willen ze allemaal mijn nummer en "afspreken" ik geef eigenlijk altijd gewoon mijn oude Nederlandse nummer, die gebruik ik toch niet meer. Om even terug te komen op "mijn groene lip" dat is ook nog wel een leuk verhaal, zo had ik het laatst erg gezellig met een jongen uit mijn stadje en hij vond het leuk om tijdens het zoenen heel lang op mijn bovenlip te zuigen. Ik vond het niet zon probleem totdat ik de volgende ochtend wakker werd, en mijn bovenlip een beetje dik aan voelde. ik zocht er verder niet veel achter, want als ik om 6 uur opsta dan ben ik nog slaapdronken.. maar toen ik in de spiegel keek schrok ik me een hoedje. een groot deel van mijn bovenlip was groen, en dan niet lichgroen maar gewoon donker groen. Ik raakte half in paniek omdat ik dacht dat ik een korts lip had en zocht op mijn telefoon meteen op wat voor gekke braziliaanse infectie ik had opgelopen. Bleek dus gewoon " een blauwe plek op je lip" te zijn, niks ernstigs. Ik wilde het natuurlijk wel verbergen, maar ik had alleen maar donkerrode lippenstift. Aangezien ik op een streng katholieke school zit waar ik met 32 graden in een lange broek naar school moet en mijn tshirt tot aan mijn nek dicht zit en waar bijna elke dag de dag openen met een gebed leek me dat geen strak plan. " Jezus wat heb jij met je lip gedaan?!" wat de meest gestelde vraag die dag. ik zei maar dat ik iets te hard op mijn lip had gebeten. " Je bovenlip?" was meestal het andwoord. na 3 dagen was het gelukkig weg. Braziliaanse jongens die je willen versieren zijn overigens heel erg lief en leuk totdat je binnen bent, daarna ben je niet meer intressant. maar dat is prima want ik ben hier toch niet op zoek naar een vaste relaite.

Wat ook erg belangrijk is in Brazilië is familie, ik ga bijna elke week met mijn familie 3 (!) dagen op familie bezoek. We blijven daar dan uiteraard ook slapen. Hier hoort dan ook veel bier & bbq bij, en vaak is een groot deel van de familie aanwezig. Af en toe heb ik hier wel een beetje moeite mee omdat ik eigenlijk alleen in de weekenden echt kan afspreken met mijn vriendinnen, en dan mee moet naar familie, maar ik hoop naarmate ik de taal beter beheers wat meer vrijheid krijg en ook wat meer met mijn vriendinnen af kan spreken. Dit weekend was er een heel groot feest, omdat de oma van mijn moeder 90 jaar werd. Er was een heel groot complex afgehuurd en er waren denk ik wel 200 mensen op het feest. omdat er zo veel mensen bleven slapen sliep ik met mijn ouders en mijn broertje op een kamer. Ik vond het feest erg leuk. Omdat er zoveel mensen en dus ook kleine kinderen waren was er een heel kinder animatie team aanwezig die zon heel hoog opblaas glijbaan (zon een van 2,5 meter hoog) een ballenbak en een enorme trampoline meenamen. Zo konden de ouders lekker feesten en werden de kinderen gentertained. Mijn oma wordt dit jaar toevallig ook 90, en ik zou er heel erg van op kijken als wij ook een kinder animatie team hadden, maar ik vond best grappig om het een keer mee te maken. Ook was er enorm veel eten aanwezig, naast een lopend buffet (wat heel groot was, want 200 mensen) waren er ook een soort van kraampjes waar je crepes kon halen (wat was dat lekker.). kraampjes waar je verse cocktails en smoothies kon halen en natuurlijk heel veel bbq. Natuurlijk ook een band met live muziek, want dansen en zingen is heel belangrijk in Brazilie. Ook werden er voor mijn familie emotionele toespraken gehouden en het feestbeest van 90 danste zelfs ook nog even. In de Braziliaanse cultuur is alcohol en een aantal glaasjes teveel op hebben erg geacepteerd, dus tegen het einde van de avond hadden heel veel mensen (inclusief mijn ouders) behoorlijk wat glaasjes teveel op. omdat er een groep uiting (ik kon helaas niet mee want ik ben nog geen 18) en ergens anders gingen slapen kwam er op een kamer een paar bedden vrij, dus ben ik daar maar heen verhuisd met mijn spullen, omdat ik bij ouders die behoorlijk wat glaasjes teveel op hebben niet optimaal vind. Ze hadden gelukkig te veel op om het echt te begrijpen of om er een mening over te hebben. Ik vond het feest wel echt heel gezellig, maar omdat ik zoveel zwaar dronken mensen niet echt gewend ben vond ik het ook dat ook wel een beetje appart. Maarja, daar moet je je dan maar aan aanpassen want dat is ook de cultuur.

Goed, ik heb inmiddels wel weer aardig wat geshreven en zoals jullie kunnen lezen heb ik het hier nog steeds heel erg naar mijn zin. Dit is slechts een klein deel van wat er allemaal gebeurd. Ik vind het hier nog steeds super en heimwee heb ik eigenlijk nog helemaal niet gehad. Ik zal even afsluiten met wat leuke vragen die ik krijg als ik vertel als ik uit Nederland kom.

Ohja, die slang aaien was trouwens in de dierentuin en dat deed de rest van mijn klas ook, dus niet zo heftig als het klinkt.

" Kom je uit Nederland?! Dat is de hoofdstad van Duitsland toch?"
" In Nederland heb je toch ook speciale scholen waar je opgeleid word tot hoer?"
" Ik hoorde dat iedereen blowt in Nederland, je oma's blowen ook toch?"
" Is wiet legaal in Nederland? echt? ik dacht dat het gewoon geaccepteerd was.."
" Nederland, dan spreek je duits toch?"
" Ah nederland, Nederland voetbalt helemaal niet zo goed."
" Is het koud in Nederland? Ik dacht dat het ergens bij de evenaar lag."
" op ieder feestje in Nederland is iedereen constant stoned toch,"

Groetjes & kusjes uit het warme Brazilië

• 24 September 2014 - 16:42

Willem Hendrikse:

Wat een uitvoerig verslag weer. Erg leuk om te lezen.Je zit in een achtbaan van indrukken en ervaringen zo te zien en je schrijft er ook openhartig over.

Om de Mr. Catra's en zijn aanhangers zou ik maar met een boogje heen lopen. Dat een uitwisseling in Brazilië er anders aan toe gaat dan het in de VS zou zijn geweest was vooraf wel duidelijk maar om nou met groene lippen van het zoenen rond te lopen... Daarvoor ben je er nou ook weer niet naartoe gegaan. Natuurlijk is het wel de bedoeling dat je je aanpast aan hun cultuur maar dat hoeft echt niet op elk gebied.

Je hebt andersom ook nog een hoop missiewerk te doen als ik de vooroordelen over Nederland en misschien moet je dat af en toe ook maar doen om de verwachtingen die ze van jou hebben wat bij te stellen. Nog even en je kunt het in het Portugees uitleggen en dat is reuze knap!

We kijken uit naar je volgende bericht. Geniet maar laat je niet te ver meevoeren hoor!
    Groeten, Willem Hendrikse (RC Heemskerk/Uitgeest)

• 06 Oktober 2014 - 17:51

Olga De Kreuk:

Geweldig Laat jij maar zien hoe wij werkelijk zijn dat is al een mooie missie op zich
    Wij kijken al uit naar je volgende verhaal en we blijven je volgen en blijf aub wel met 2 benen op de grond staat

• 22 Oktober 2014 - 19:25

Agaath En Arie Lute:

Hallo Laura,

Wij willen je even feliciteren met je 18e verjaardag,gaan nu je verslag lezen en wensen je een heel fijne
    verjaardag.

Lieve groeten van Agaath en Arie